Søk

Du er her:

________________

Lever
Årsoppgave 2017
Klikk her

––––––––––––––––––––––––

 

Kollektivbransjens innspill til 
NTP 2018–2029:

 

 

 

 

Foto: Volvo do Brasil
Foto: Volvo do Brasil

Superbuss – alternativ for verdens byer

Tips en venn om denne artikkelen

Publisert: 23.10.2012
Erfaringer fra Latin-Amerika viser at gamle dogmer står for fall innen kollektivtrafikk og kapasitetsmål. BRT er et mye billigere alternativ til de fleste T-baner og trikkelinjer i verden, sier Ayrton Amaral til Transportforum. Selv har han markedsført BRT i alle Latin-Amerikas hovedsteder.

– På universitetet lærte vi at en busslinje maksimum har kapasitet til å frakte 6.000 passasjerer i timen i hver retning, ved større behov måtte man velge skinneløsninger, og over 20.000 var det metro som gjaldt. Disse tallene utgjør basis for de aller fleste kollektivtransportløsningene i verdens byer. Problemet er at dette regnestykket ble lansert for nærmere hundre år siden. Kanskje på tide å tenke nytt? undrer Ayrton Amaral. I Bogota har de videreutviklet bussløsningen fra Curitiba som kan frakte 20–25.000, og har bygget en busslinje som kan frakte 50.000 passasjerer i timen i hver retning. – Alle byer med en befolkning over 400.000 innbyggere vil kunne dra nytte av en BRT-løsning, sier Amaral.

Klikk her for å lese hele artikkelen (pdf).

Tekst: Arne Danielsen

NHO Transport

Org.nr. 970 168 168

Telefon, faks, e-post
Tlf: 23 08 86 00
Faks: 23 08 86 01
E-post: post@transport.no
Postadresse
Postboks 5477
Majorstuen
0305 Oslo
Besøksadresse
Næringslivets hus
Middelthunsgate 27
0368 Oslo
Redaktør: Marit Grøttheim, e-post: marit.grottheim@transport.no