Søk

Du er her:

Kollektivbransjens innspill til 
NTP 2018–2029:

 

 

 

 

 

Godstransport

  • Ikke tilstrekkelig kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift

    Regjeringen la i dag fram forslag til kompensasjonsordninger for fjerning av differensiert arbeidsgiveravgift. Disse gjelder primært for transport- og energisektoren, som ikke lenger kan nyte godt av nedsatt arbeidsgiveravgift i enkelte deler av landet.

  • Start på Godsmeklingen. Riksmekler Anne Cathrine Frøstrup med forhandlerne fra NHO Transport og Norsk Lastebileier-Forbund. Foto Tore Bendiksen

    Enighet nådd i godsmeklingen

    Partene i Transportoverenskomsten kom til enighet i formiddag etter å ha meklet i 12 timer på overtid. Det blir dermed ingen streik på godssiden.

  • Norges Lastebileier-Forbund og NHO Transports  forhandlingsdelegasjoner. Foto: Marit Grøttheim

    Forhandlinger på gods i gang

    Reforhandlingen av Transportoverenskomsten startet klokken 12.00 i dag. Det er i utgangspunktet avsatt to dager til forhandlinger, men det er vanskelige og omfattende krav både fra både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden.

  • Svensk bil leverer varer i Oslo. Foto: Marit Grøttheim

    EU ønsker frislipp av kabotasje

    EUs transportpolitiske talsmann, Siim Kallas tar i en pressemelding til orde for frislipp av kabotasje. Kallas mener dagens kabotasjeregler fører til unødvendig mye tomkjøring av lastebiler.

  • 24 tiltak for mer like konkurransevilkår

    En utredning med 24 forslag til tiltak for å skape mer likeverdige konkurransevilkår mellom norske og utenlandske aktører innen gods- og persontransport ble lagt fram i dag. Utredningen er utarbeidet av en bredt sammensatt gruppe av fagetater, yrkesforbund og bransjeforeninger.

  • Transport får ikke lenger differensiert arbeidsgiveravgift

    Fra 1. juli 2014 blir det endringer i vilkårene for differensiert arbeidsgiveravgift. All transportvirksomhet må betale 14,1 prosent arbeidsgiveravgift.

  • Torkel Bjørnskau (t.v.) og Tor-Olav Nævestad fra TØI med den nye rapporten om sikkerhetskultur i godsbransjen. Foto: Marit Grøttheim

    Sikkehetskultur i godsbransjen

    Tre godsbedrifter med en antatt god sikkerhetskultur er analysert av Transportøkonomisk institutt (TØI) for å finne hvilke ting de gjør som styrker sikkerheten i bedriften, og hvilken overføringsverdi det har for andre bedrifter med svakere sikkerhetskultur.

  • Illustrasjonsfoto. Fra Hanevold Truckstop i Østerdalen. Foto: Marit Grøttheim

    Endelig åpning av hvileplass

    Mandag 10. mars åpner døgnhvileplassen for tungtransport på Ormlia i Eidsvoll kommune med 47 oppstillingsplasser og et moderne sevicebygg med toaletter og dusjanlegg.

  • Foto: Tine Poppe

    Seminar om sikkerhetskultur

    Oppmerksomheten rundt sikkerhet innen godstransport er økende. I den anledning har NHO Transport, med støtte fra Arbeidsmiljøfondet, iverksatt et prosjekt for å bidra til bedre sikkerhetskultur i godsbransjen. Sikkerhetskultur handler forenklet sagt om hvordan man tenker rundt, og arbeider med, sikkerhet i den enkelte bedrift.

  • Utslitte traktordekk får hvile i åkerkanten. Foto Marit Grøttheim

    Intensivert kjøretøykontroll

    Statens Vegvesen har intensivert kontrollen av tunge kjøretøy denne vinteren og hadde kontrollert hele 37.000 ved inngangen til februar. Forrige sesong var tallet kun 6.908 på samme tidspunkt. Utenlandske vogntog er klart overrepresentert blant dem som blir anmeldt eller får kjøreforbud.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11
Viser fra 21 til 30 av totalt 104 artikler

NHO Transport

Org.nr. 970 168 168

Telefon, e-post
Tlf: 23 08 86 00

E-post: post@transport.no
Postadresse
Postboks 5477
Majorstuen
0305 Oslo
Besøksadresse
Næringslivets hus
Middelthunsgate 27
0368 Oslo
Redaktør: Marit Grøttheim, e-post: marit.grottheim@transport.no