Søk

Du er her:

 

Stilling ledig: 
Se utlysning her

 

Kollektivbransjens innspill til 
NTP 2018–2029:

 

 

 

 

 

Nyheter

  • Foto: Marit Grøttheim

    Kontrollfokus på verstingbedriftene

    EU vil ha tryggere tungtransport. Fra våren 2018 innføres et felles system for alle EU-land som gjør det mulig å plukke ut selskap med dårlig sikkerhetshistorikk ved kontroller.

  • Krever rapportering om standardisering

    Samferdselsdepartementet sendte før ferien brev til alle fylkeskommuner, hvor de ber om tilbakemelding på hvor langt de har kommet med hensyn til bruk av standard bussmateriell, samordning ved innkjøp og innføring av standardkontrakter. I brevet understrekes behovet for kostnadseffektive innkjøp og anbud for å kunne styrke kollektivtrafikken.

  • Foto: Marit Grøttheim

    Passasjerrekord

    Buss er fortsatt hovedmotoren i kollektivtransporten i Norge, med nesten 60 prosent av passasjerene og 85 prosent av utkjørt distanse i følge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.

  • Hvem skal betale?

    Kollektivtrafikken bør få ekstra høy prioritet i ny Nasjonal transportplan. Og vi må finne ut hvordan den miljøvennlige trafikkveksten skal finansieres. Hver nye kollektivreise har en nettokostnad på mellom ni og 49 kroner, og det blir behov for økt årlig driftstilskudd på inntil 6,9 milliarder. Det skriver Jon H. Stordrange og Jofri Lunde i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 1. august.

  • Feil rekkefølge

    Det er prisverdig at politikerne i Oslo og Akershus til slutt ble enige om Oslopakke 3. Men, skal man nå målet om en reduksjon i antall privatbiler gjennom bomringen på 15 prosent, må kapasiteten på kollektivtrafikktrafikksiden utvides samtidig som rushtidsavgiften innføres. Dette skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange i et innlegg i Aftenposten 15. juli.

  • Ja i uravstemning

    Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet har i dag meddelt Riksmekleren at meklingsresultatet for Transportoverenskomsten og Godsavtalen av 15.06.16 nå er akseptert. Resultatet har som kjent vært ute til uravstemning blant arbeidstakerorganisasjonenes medlemmer.

  • Foreslå kandidater til Kollektivtrafikkprisen 2016

    For syvende gang skal Kollektivtrafikkforeningen dele ut Kollektivprisen, som skal være til inspirasjon og læring i bransjen. Prisen skal gå til beste tiltak, løsning eller ambassadør for kollektivtrafikken i Norge.

  • Husk pass – også i Norden

    Det er som kjent passfrihet i Norden. Likevel bør man ha med pass eller gyldig førerkort for å kunne legitimere seg ved eventuell grensekontroll og ved ombordstigning i buss, båt, tog eller fly. I tillegg kan hoteller kreve legitimasjon ved innsjekking.

  • Høyere busskostnader

    Kostnadsindeksen for buss gikk opp med 0,6 prosent fra 1. kvartal 2015 til samme kvartal i 2016. Sammenlignet med 4. kvartal 2015 steg indeksen med 1,2 prosent i følge beregninger fra Statistisk sentralbyrå.

  • NTP-innspill: Miljøvennlig trafikkvekst må finansieres

    Forventet trafikkvekst i byområdene skal håndteres med effektiv, attraktiv og miljøvennlig kollektivtrafikk. Da er forutsigbar finansiering og fremkommelighet for kollektivtrafikken avgjørende. Kapasiteten på kollektivtilbudet må bygges ut i forkant av byutviklingen. Dette har NHO Transport vektlagt i høringsuttalelsen til ny Nasjonal transportplan for 2018-2029.

3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
Viser fra 71 til 80 av totalt 500 artikler

NHO Transport

Org.nr. 970 168 168

Telefon, faks, e-post
Tlf: 23 08 86 00
Faks: 23 08 86 01
E-post: post@transport.no
Postadresse
Postboks 5477
Majorstuen
0305 Oslo
Besøksadresse
Næringslivets hus
Middelthunsgate 27
0368 Oslo
Redaktør: Marit Grøttheim, e-post: marit.grottheim@transport.no