Søk

Du er her:

  • Forsiden
  • > Nyheter
  • > Kunnskap om teknologiske løsninger for buss frem mot 2025

Kollektivbransjens innspill til 
NTP 2018–2029:

 

 

 

 

 

Kunnskap om teknologiske løsninger for buss frem mot 2025

Tips en venn om denne artikkelen

Publisert: 06.07.2017
Elbusser for bytrafikk vil gi mest klima og miljø for pengene. Biodrivstoffer til dieselmotorer og "biogass" vil være fornybare drivstoffer egnet for busstransport på lengre strekninger. Slik konkluderer forskerne på TØI i en rapport utført på oppdrag for NHO Transport.

De norske ambisjonene når det gjelder klima- og miljøvennlig transport er høye, spesielt for kollektivtrafikken. Nå har TØI, på oppdrag for NHO Transport, vurdert hvilke teknologiske løsninger og energibærere som kan gjøre busser klima- og miljøvennlige frem mot 2025. El-teknologiens muligheter og utfordringer er hovedtema i analysen, men også biodrivstoff og andre fremdriftsteknologier er vurdert. Kostnader tilknyttet de ulike fremdriftsteknologiene er også analysert av forskerne.

Resultatene ble presentert av forsker Rolf Hagman på NHO Transports seminar i juni. Les rapporten.

Ifølge TØI vil elbusser for bytrafikk fra 2020 gi mest klima- og miljø for pengene. For innfasing av elbusser anbefales det å begynne med en bybusslinje, og gradvis bygge opp et nett med hurtigladestasjoner. For elbusser forventes en rask teknologisk utvikling frem mot 2025, lavere priser og høyere driftssikkerhet. Hurtiglading ved endestasjonene er en investering som vil bli lønnsom ved kommende overganger til full bruk av elbusser i byene.

Biodrivstoffer til dieselmotorer vil, sammen med «biogass», være fornybare drivstoffer som egner seg for busstransport på lengre strekninger. En forutsetning er at de oppfyller de omfattende og til enhver tid gjeldende bærekraftkriteriene til EU.

Såkalte avanserte biodrivstoffer som oppfyller de strengeste fremtidige bærekraftkriteriene blir foreløpig ikke produsert i Norge. Økonomisk konkurransedyktig produksjon og å få opp tilstrekkelige produksjonsvolumer er utfordringer ved satsing på biodrivstoffer.

Fylkeskommunene har muligheter å prioritere klima- og miljøvennlige løsninger ved anbudsutlysninger på busstrafikk. Det er viktig at dette gjøres med et best mulig kunnskapsgrunnlag om blant annet teknologiens modenhet, kostnader, tilgjengelighet i markedet og driftsstabilitet.

NHO Transport

Org.nr. 970 168 168

Telefon, e-post
Tlf: 23 08 86 00

E-post: post@transport.no
Postadresse
Postboks 5477
Majorstuen
0305 Oslo
Besøksadresse
Næringslivets hus
Middelthunsgate 27
0368 Oslo
Redaktør: Marit Grøttheim, e-post: marit.grottheim@transport.no