Søk

Du er her:

Kollektivbransjens innspill til 
NTP 2018–2029:

 

 

 

 

 

Like konkurransevilkår

Tips en venn om denne artikkelen

Publisert: 13.10.2017
Ubers "trusler" om å nedlegge Uber Pop i Norge hvis ikke selskapet får tilfredsstillende rammebetingelser har skapt debatt de siste dagene. Mye har dreid seg om skatter og avgifter, men det viktigste er at tradisjonelle og nye aktører får like konkurransevilkår.

Dette har NHO Transport understreket i innlegg i både VG og Dagens Næringsliv 13. oktober.

Bård Bjerkholt i Dagens Næringsliv gir i en kommentartikkel 10. oktober en korrekt omtale av Ubers virksomhet i Norge og utlandet, men kommer samtidig med litt misvisende påstander. NHO Transport har dermed påpekt at Uber i realiteten er et persontransportselskap og må reguleres i henhold til dette. Foreningen presiserer også at tradisjonelle aktører ikke ønsker å beholde dagens reguleringer, men å få like konkurransevilkår. Det trekkes også frem at aktører som Oslo Taxi har høyere kundetilfredshet enn Uber, og TV2 hjelper deg har konstatert at Oslo Taxi har lavere priser enn Uber. Og da har Oslo Taxi og sjåførene betalt alle skatter og avgifter i motsetning til Uber.

Les innlegget i Dagens Næringsliv her

 

I VG 11. oktober foreslår KrF og Venstre at Uber bør få operere i storbyene, men ikke i distriktene. I grisgrendte strøk bør dagens løyveordning opprettholdes for å sikre et døgnkontinuerlig drosjetilbud. NHO Transport har på denne bakgrunn fremhevet at en slik "delt" løsning vil tilfredsstille ESAs krav, men det er ikke tilstrekkelig at Uber begynner å betale skatter og avgifter. For å få like konkurransevilkår mellom nye og tradisjonelle aktører, må alle dagens reguleringer gjennomgås.

Les innlegget i VG her

NHO Transport

Org.nr. 970 168 168

Telefon, e-post
Tlf: 23 08 86 00

E-post: post@transport.no
Postadresse
Postboks 5477
Majorstuen
0305 Oslo
Besøksadresse
Næringslivets hus
Middelthunsgate 27
0368 Oslo
Redaktør: Marit Grøttheim, e-post: marit.grottheim@transport.no