Søk

Du er her:

 

Lever
Årsoppgave 2017
Klikk her

 

Kollektivbransjens innspill til 
NTP 2018–2029:

 

 

 

 

Rutebil

  • Forklarer kostnadsøkninger i svensk kollektivtrafikk

    Hvorfor øker kostnadene til kollektivtrafikk med buss i Sverige? Dette spørsmålet har forskere ved K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, undersøkt. Totalt ni kostnadsdrivere for busstransporten er identifisert. Flere av dem stammer fra forhold rundt offentlige anskaffelser, som at det stilles ulike krav fra region til region.

  • Skjerm kollektivtrafikken

    – Kollektivtrafikken må skjermes ved en eventuell økning i drivstoffavgiftene via øremerket kompensasjon til fylkeskommunene og kollektivoperatørene. Bussen er ikke en del av miljøproblemene, men en del av løsningen, siden overgang fra bil til buss både vil redusere lokal forurensning og utslipp av klimagasser, skriver administrerende direktør i NHO Transport i et innlegg i Dagens Næringsliv 14. november.

  • Disponent Svein Olav Straand, Telemark Bilruter. Foto: Styrk Fjærtoft Trondsen.

    – Me trenar på det som aldri skal skje

    – Det handlar om å vere føre var og lage gode rutinar for heile organisasjonen om det verst tenkelege skulle skje! Det er grunnen til at me kvart fjerde år samlar troppane og investerar i ein heil dag der beredskapen er einaste tema. Det sier en ivrig Svein Olav Straand i Telemark Bilruter.

  • Krever rapportering om standardisering

    Samferdselsdepartementet sendte før ferien brev til alle fylkeskommuner, hvor de ber om tilbakemelding på hvor langt de har kommet med hensyn til bruk av standard bussmateriell, samordning ved innkjøp og innføring av standardkontrakter. I brevet understrekes behovet for kostnadseffektive innkjøp og anbud for å kunne styrke kollektivtrafikken.

  • Høyere busskostnader

    Kostnadsindeksen for buss gikk opp med 0,6 prosent fra 1. kvartal 2015 til samme kvartal i 2016. Sammenlignet med 4. kvartal 2015 steg indeksen med 1,2 prosent i følge beregninger fra Statistisk sentralbyrå.

  • Ny nasjonal reiseplanlegger og kollektivselskapers kunngjøringsplikt

    Samferdselsdepartementet har gitt Statens Vegvesen i oppdrag å lansere en nasjonal, konkurransenøytral reiseplanleggingstjeneste. I denne forbindelse vil alle kollektivaktørers kunngjøringsplikt bli innskjerpet.

  • Øystein Svendsen, adm. dir. i Unibuss, foran de nye bussene. Foto: Unibuss

    Oppstart med 50 biogassbusser i Vestfold

    Nye miljøvennlige busser settes inn ved oppstart av ny anbudsperiode i Vestfold 1. juli, driftet av Unibuss som også kjører i dag.

  • Bedre rettigheter for kollektivreisende

    Transportklagenemndas mandat er utvidet til å omfatte klager på kollektivtransport – det vil si buss, sporvei, tunnelbane og forstadsbane.

  • Næringsminister Monica Mæland, foto: Hans Jørgen Brun. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, foto: Olav Heggø/Fotovisjon

    To ministre ønsker standardisering av innkjøp i fylkeskommunene

    I et brev fra næringsminister Monica Mæland og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som er sendt til fylkeskommunene tar de til orde for at fylkeskommunene i større grad bør søke å samordne sine transportinnkjøp for å oppnå kostnadsbesparelser.

  • Transportorganisasjonene ønsker at sjåførene bruker belte, for egen sikkerhet og som et godt eksempel. Foto Marit Grøttheim

    Beltebruk i buss redder liv

    Kun 36 prosent av de som kjører buss med påbudt bruk av belte, bruker beltet. Nå rykker Statens vegvesen ut for å få flere til å feste beltet i bussen.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11
Viser fra 1 til 10 av totalt 202 artikler

NHO Transport

Org.nr. 970 168 168

Telefon, faks, e-post
Tlf: 23 08 86 00
Faks: 23 08 86 01
E-post: post@transport.no
Postadresse
Postboks 5477
Majorstuen
0305 Oslo
Besøksadresse
Næringslivets hus
Middelthunsgate 27
0368 Oslo
Redaktør: Marit Grøttheim, e-post: marit.grottheim@transport.no