Søk

Du er her:

Kollektivbransjens innspill til 
NTP 2018–2029:

 

 

 

 

 

Taxi

  • Ber om mer tid til å besvare ESAs spørsmål om taxi

    Samferdselsdepartementet fikk opprinnelig utsatt fristen for å besvare ESAs innvendinger mot den såkalte antallsbegrensningen eller behovsprøvingen av antall taxiløyver til 21.06.17. Departementet understreker at man trenger lengre tid for å vurdere alle forslag til endringer av taxireguleringene.

  • Fragmentert behandling av fremtidige rammebetingelser for viktig næring

    Delingsøkonomiutvalget kom med sin innstilling 6. februar, og høringsfristen er nå passert. NHO Transport er bekymret for at den politiske behandlingen av fremtidige rammebetingelser for drosjebransjen blir fragmentert. Foreningen er heller ikke helt enig i Delingsøkonomiutvalgets definisjon av begrepet delingsøkonomi.

  • Taximarkedet – ikke helt fritt

    Dagens Næringsliv hadde 17. desember en lederartikkel om taximarkedet, hvor man ønsker større mangfold og økt konkurranse ved å fjerne behovsprøvingen og kjøreplikten. Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, påpeker i et svarinnlegg i Dagens Næringsliv 21. desember blant annet at Samferdselsdepartementet nettopp har kommet med andre og bedre forslag til endringer i Yrkestransportloven for å øke konkurransen. Det vil i ettertid også komme nye forslag til endringer av Yrkestransportforskriften.

  • Modernisering av regelverk for taxi-bransjen

    Regjeringen er i ferd med å gjennomgå dagens reguleringer av taxi-markedet, og nødvendige endringer vil sannsynligvis tre i kraft ved årsskiftet 2017-2018. Dette fremkom på et orienteringsmøte for representanter for taxi-markedet i ettermiddag.

  • Reguleringen av drosjemarkedet gjennomgås

    Samferdselsdepartementet har satt i gang en intern utredning om fremtidig regulering av drosjemarkedet. Bransjen har selv etterlyst en slik gjennomgang, og NHO Transport gir både skriftlige og muntlige innspill til dette arbeidet.

  • Krav om botid for kjøreseddel

    Stortinget har vedtatt en endring i yrkestransportloven med virkning fra 23. januar 2015 som gir hjemmel for krav om fire års botid for utstedelse av kjøreseddel til utenlandske førere av kjøretøy i løyvepliktig persontransport.

  • Nytt medlemstilbud: Bistand innen kontraktsrett

    NHO Transport tilbyr nå våre medlemmer rimelig juridisk bistand innen kontraktsrett. Dette gjelder for eksempel bistand knyttet til leierett eller fortolkning av løpende anbudskontrakter.

  • Misforståelse om tidsfrister

    Yrkessjåfører har i det siste blitt bøtelagt for ikke å ha overholdt tidsfrister for fullført 35-timers etterutdanningskurs. NHO Transport har vært i kontakt med Vegdirektoratet om saken, og det viser seg at bøteleggingen skyldes en misforståelse omkring hvilke frister som gjelder for etterutdanningen.

  • Kurs i forhandlingsledelse - NB! Avlyst

    NHO Transport kan i samarbeid med Handelshøyskolen BI, Avdeling Executive Short Programmes, tilby et bransjeinternt to-dagers kurs innen forhandlingsledelse. Programmet er beregnet for både ledere og mellomledere i medlemsbedriftene, og kurset skal gjøre deltakerne bedre i stand til å gjennomføre vellykkede forhandlinger med arbeidstakerorganisasjonene og kjøpere av bransjens tjenester som fylkeskommunale administrasjonsselskaper, turoperatører og bedrifter med behov for varetransport.

  • Møte i Arbeidsgiverforum

    NHO Transport inviterer alle interesserte medlemmer til et nytt møte i Arbeidsgiverforum i Næringslivets Hus i Oslo, torsdag 14. februar. Under møtet vil vi bl.a. se på overtidsproblematikk og også gå inn på en helt ny Høyesterettsavgjørelse knyttet til såkalt "kontroll og overvåkning".

1 | 2 | 3
Viser fra 1 til 10 av totalt 25 artikler

NHO Transport

Org.nr. 970 168 168

Telefon, e-post
Tlf: 23 08 86 00

E-post: post@transport.no
Postadresse
Postboks 5477
Majorstuen
0305 Oslo
Besøksadresse
Næringslivets hus
Middelthunsgate 27
0368 Oslo
Redaktør: Marit Grøttheim, e-post: marit.grottheim@transport.no